|
В наше время термин "peepshow" приобрёл однозначно эротическую окраску: подглядывание из специальной кабинки за раздевающейся женщиной через особое отверстие не самых крупных размеров, или сквозь затемнённое стекло, не позволяющее увидеть подглядывающего. Вуайеризм, господа, - весьма распространённая сексуальная девиация. Но в целом за этим словом скрываются выставки и показы разнообразнейших объектов. Главное, чтобы человек, заплативший за такое зрелище, все равно не терял ощущения, что он "ворует" прекрасное, видит нечто запретное, то, что ему лицезреть не положено. Думаю, лучшего названия для этого альбома Siouxsie and the Banshees придумать просто не могли! Здесь все, казалось бы, на виду: интеллигентный и элегантный поп с ощутимым влиянием кабаре-музыки (спасибо мультиинструменталисту Мартину МакКаррику, новому участнику группы, с появлением которого "Бэнши" впервые стали выступать в формате квинтета, а не квартета). Критики пребывают в полном восторге, а сами Banshees, доселе лучшим своим альбомом считавшие "A Kiss in the Dreamhouse", теперь изменили своё мнение в сторону "Peepshow". Если альбом и сложно дослушать до конца с первого же раза, то только лишь потому, что слишком велико искушение переслушать отдельные песни. Считаете яркие и запоминающиеся припевы одной из основополагающих характеристик добротной поп-музыки? Извольте! Только не жалуйтесь потом, что вот этот возглас "peeeek-a-boo" из стартовой композиции невозможно выковырять из панциря черепной коробки. Сьюзи Сью - живое воплощение тезиса о том, что неважно, ЧТО поётся, главное - КАК это поётся. Её невероятно харизматичный вокал, обладающий миллионами интонаций, способен превратить любую шалость в произведение искусства.
Период безудержных экспериментов у Сьюзи и компании, пожалуй, уже закончился. Но не прошёл бесследно! Просто теперь любые оригинальные решения от группы воспринимаешь очень спокойно. Так, словно вот эта вот шаловливая детская мелодия с колокольчиками, выходящая на первый план прямо посреди серьёзной "The Killing Jar", с её-то почти академическими партиями виолончели и довольно "плотными", упругими партиями гитары, просто обязана здесь присутствовать согласно всем писаным и неписаным правилам песнетворчества. Немало групп обожглись на таких вот попытках соединить мелодии, противоположные по настроению. Это у Siouxsie and the Banshees "плюс" с "минусом" притягиваются так, как им и положено по законам природы. Вообще же в современной музыке такие соединения чаще всего получаются просто нелепицей.
Что сказать о представленных композициях? Панегирики можно составить любой из десяти песен, будь то "Scarecrow", эволюционирующая в музыке и вокале от абсолютного спокойствия в начале до нервного срыва в финале, или насмешливая, фонтанирующая безумной энергией "Burn-Up", которая видится мне эдакой прародительницей жанра цыганского панка (отдельные похвалы за своеобразный "бластбит", венчающий сию композицию!). Есть здесь и прямая связь с обожаемым мною и уже упоминавшимся здесь "A Kiss in the Dreamhouse" - трек "Carousel", потомок композиции "Circle". И вновь мелодия, символизирующая цикличность и движение по кругу, только куда более плавная и нежная. Ну и невыразимо прекрасную "The Last Beat of My Heart" не упомянуть будет просто преступлением: тут один только "кельтский" мотив заслуживает высшего балла, но даже он ничего не стоит по сравнению с тем, КАК Сьюзи спела эту песню! Ну да и это еще не финал: без восхитительного и тревожного сопрано в "Rhapsody" отпечаток на сердце и душе слушателя не был бы столь глубоким, неизгладимым. Вот вам и ощущения созерцания недозволенного и воровства прекрасного: платишь за музыку, но получаешь нечто гораздо большее!
Занятно, что первые камни в огород этого альбома полетели уже после распада создавшей его группы. Мол, топтание на месте это было, стагнация, предвещавшая скорую кончину. Ну, даже если закрыть глаза на очевидные изменения в музыке... Позвольте, господа, но разве Сьюзи не спела здесь так, как не пела никогда ранее? Или эволюция певческого таланта для вас не равняется музыкальному развитию группы? Сколько бы там инструментов не использовали Северин с МакКарриком, голос Сью все равно сам по себе способен заменить целый симфонический оркестр. Или же все дело в том, что в нынче моде певицы, ведущие себя как инфантильные, капризные девочки, но не как зрелые женщины? Девочка с экрана, кажется, готова выполнить любое твоё желание за минимальную плату. Но сей акт банальный купли-продажи для гения Сьюзи неприемлем. Ты подглядываешь в щелочку, за которой разыгрывается блестящее представление под названием "Peepshow". И со временем понимаешь, что ты тоже участник шоу. Не ты диктуешь правила, их диктуют тебе. Это ведь не слабо сбивает с толку: стать игрушкой той, что должна была сама играть для тебя! Ох, не зря этот релиз начинается с насмешливой "Peek-a-Boo"! Ведь "пик-а-бу" - это игра, в которой игрок постарше прячет руками своё лицо от младшего. Считается, что эта игра иллюстрирует неспособность малыша понять постоянство объекта, то, что за ладонями прячется то самое лицо, что он видел за пару секунд до того. Но когда своё лицо прячет Сьюзи... едва ли уместно быть уверенным, что, скрытое от тебя, оно остаётся неизменным... |
|
Reeking like a pigsty
Peeling back and gagging free
Flaccid ego in your hand
Chokes on dry tears, can you understand?
She's jeering at the shadows
Sneering behind a smile
Lunge and thrust to pout and pucker
Into the face of the beguiled
Peek-a-boo Peek-a-boo
Golly jeepers
Where'd you get those peepers?
Peepshow, creepshow
Where did you get those eyes?
Strobe lights pump and flicker
Dry lips crack out for more
`Come bite on this rag doll, baby!
That's right, now hit the floor'
They're sneaking out the back door
She gets up from all fours
Rhinestone fools and silver dollars
Curdle into bitter tears
Peek-a-boo Peek-a-boo
Golly jeepers
Where'd you get those peepers?
Peepshow, creepshow
Where did you get those eyes?
The Killing Jar
Down where this ugly man
Seeks his sustenance
Down in the blue, midnight flare
A glass hand cuts through the water
Scything into his twisted roots
Then from his eyes
Spring fireflies
Breathing life
Into a roaring disguise
Needles and sins, sins and needles
He's gasping for air
In the wishing well
Dust to rust, ashes to gashes
Hand around the killing jar
A soft hoodwink of shadow
The size of make-believe
Punches through his spike of rage
A glass hand cuts through the water
Snuffing out the magic fury
Then from inside
Bolt lightning cries
Swiftly crushed
The final, muffled sighs
Needles and sins, sins and needles
He's gasping for air
In the wishing well
Dust to rust, ashes to gashes
Hand around the killing jar
Scarecrow
He trembles in the bitter wind
Until it's time for us to speak
Whilst others here are sleeping sound
I'll slip away by floorboard creak
Upon the hill he'll hear my secrets
Shock the colours to bleach inside
Whilst others there are sleeping sound
Just we two will confide
Listen to his body moan
Make a wish and send us home
To spin the gold and silver stitches
We can turn his rags to riches
With frosty Jack on fingernail
Thro' shoe black smile he'll tell-a-tale
Come whisper thro' your lips of straw
A moment torn forever more
Listen to his body groan
Make a wish and send us home
To spin the gold and silver stitches
We can turn his rags to riches
My so-called friends say you're not alive
I'll bake their bones for telling lies
Then pull the pastry from the pie
And pour the gravy in their eye
Listen to his body moan
Make a wish and send us home
To spin the gold and silver stitches
We can turn his rags to riches
Carousel
You clamber up
And look behind
Their watchful eyes
The helping hands
A hen that's fierce
And painted blue
With red eyes
Wants to swallow you
A dragon dives and soars on tracks
The hands that strap you to its back
You turn around and look behind
Their smiling eyes
Won't help you down
Their tiny hands
Their tiny feet
Such little hearts
To miss a beat
Grotesque dwarves in mirrored rooms
Pulled and taut a thousand yous
Staring back through stinging tears
Remembering those funhouse thrills
The paintbox tunes and wild balloons
Their watchful eyes, you start to swoon
Oh painted vile in lurid hue
The snarling horse that waits for you
Its motor whirrs and colours curl
Inside your head the monsters whirl
Its motor whirrs and colours curl
Inside your head the monsters whirl
In sucked out
Time stood still
Roundabout back
Carousel
Time stood still
And you remember it well
Carousel
Burn-up
A crumpled future in your fist
The killing streak ascends sun kissed
And the firestarter from within
Pokes out from fever blistered grin
King Salamander that's his name
A desert maker that's his aim
The benign cremator, branding iron in his hand
Eager and willing to torch the land
All fire and brimstone
This jack-o-lantern
He likes to watch the buildings burn
His ardour smoulders, phosphorous flies
He radiates with urgence to hypnotise
Stoke the furnace, feed his need
This thirst for fire is all he seeks
He's the blazing rubber making tracks
The blue touch paper at your back
All fire and brimstone
This salamander king
He basks while all around him burns
`Giddy-up, burn-up, not fade away'
These words ignite and pave his way
`Giddy-up, burn-up, stoke it up and turn it up'
He sings these words in fervid frame
All fire and brimstone
This jack-o-lantern
He likes to watch the pyres burn
Jack be nimble, Jack be quick
Jack jump over the candlestick
Ornaments of Gold
Silver couches to recline upon
And ornaments of gold
Silver moonbeams dance in fountains
Below shining citadels
Surrounded by silver gates ascending silver stairs
Eureka on angelic prayer wafts in and scents the air
With ornaments of gold
To warm my soul from the growing cold
Ornaments of gold
We can drink from silver vessels
We can feed from silver bowls
Then I'll give you gilded treasures
Annointed by intoxicating oils
Drenched in riches unimaginable
Your splendour drips with jewels that are so beautiful
And ornaments of gold
Warm my soul from the growing cold
Adorable rewardable you
From head to toe I'd love to cover you
And smother you in ornaments of gold
In honeydew I'd love to cover you
Oh lover do bring
Ornaments of gold
Protect our hearts from this cruel world
Ornaments of gold
Turn to Stone
High above
The sickle moon
All senseless thought
Slips and drowns
A place, a time
Gone out of mind
Reaction swims
The opal tide
Ferry me down, leave well alone
Ferry me down, turn to stone
Here within
My phantom flesh
Welcome in
The glowing guest
Far inside
The absolute
Instinct leaves
Us standing mute
Ferry me down, leave well alone
Ferry me down, turn to stone
Heaven sent
Some dark marvel
Fool's gold
As cold as marble
High above
The sickle moon
Your hidden dreams
Chill and swoon
A place, a time
Gone out of sight
Pulse the blood
Statue of light
Ferry me down, leave well alone
Ferry me down, turn to stone
Rawhead and Bloodybones
Bad word,
Or bad deed,
Unpunished invites grief,
Here's
Rawhead and Bloodybones
Reaching from
Dark cupboard
Crouching under stair,
Lurking in chimney,
Pond or well
We're down here,
Held here
Dragged here
And drowned here by
Rawhead and Bloodybones
Pop eyed,
Horns,
Bushy tailed
Long teeth and
Claws as well
Rawhead and
Bloodybones
The Last Beat of My Heart
In the sharp gust of love
My memory stirred
When time wreathed a rose
A garland of shame
Its thorn my only delight
War torn, afraid to speak
We dare to breathe
Majestic
Imperial
A bridge of sighs
Solitude sails
In a wave of forgiveness
On angels' wings
Reach out your hands
Don't turn your back
Don't walk away
How in the world
Can I wish for this?
Never to be torn apart
Close to you
'Til the last beat
Of my heart
At the close of day
The sunset cloaks
These words in shadowplay
Here and now, long and loud
My heart cries out
And the naked bone of an echo says
Don't walk away
Reach out your hands
I'm just a step away
How in the world
Can I wish for this?
Never to be torn apart
Close to you
'Til the last beat
Of my heart
How in the world
Can I wish for this?
Never to be torn apart
'Til the last beat
'Til the last fleeting beat
Of my heart
Rhapsody
In the soil of out sadness
Hear our hearts bell a serenade
A faint choir tenderly shaping
A lament ... a hollow refuge
In the blood of the twinkling sky
Breathing in air drunk dry
There was once a time of rapture
All is lost ... a pale gleaming
Across this crooked land
Runs a crooked man
Our loved ones die
Under the hammer
Of the Soviet sun
Nothing can erase this night
But there's still light with you
Rhapsody ...
And if we can never see the sun
There's still light with you
Rhapsody ...
And I have seen all I want to
And I have felt all I want to
Rhapsody ...
But we can dream all we want to
We can dream all we want to