|
ПРЕРВАННАЯ ЛИНИЯ. Часть II.
Воцарившееся в стане Aerosmith относительное затишье после бурных событий, относящихся к альбому "Night In The Ruts", могло ввести в заблуждение многих, но только не людей к этой группе причастных. Однако, минул год, время шло своим чередом, но ничего не происходило. Чтобы не подумали, что известный коллектив незаметно сгинул, менеджмент организовал выпуск сборника Aerosmith с типовым для виниловых времён названием "Greatest Hits" (1980 г.). И лишь в начале 1981 года на Columbia Rec. очнулись и вспомнили, что у них с этой группой всё ещё действующий контракт. Новый-старый продюсер Джек Дуглас собрал засидевшихся музыкантов в одной из нью-йоркских студий и ознакомил с поставленной заказчиком задачей - сдать к исходу лета готовый альбом. Однако, при том, что в активе было полное отсутствие каких-либо наработок и идей, так ещё и лидер группы Стивен Тайлер пребывал не в лучшей форме, невооружённым взором было видно, что наркозависимость его не отпустила, его пустой взгляд свидетельствовал об этом. И когда в студии объявился давний друг группы Ричи Супа с набросками какой-то песни, все облегчённо вздохнули. "Lightning Strikes" на тот момент действительно оказалась глотком свежего воздуха, музыканты приободрились, лихо отыграли своё гитаристы, казалось что дальше всё пойдёт-покатит. Увы.
История, что случилась потом, стала, предполагаю, хорошим уроком менеджменту группы на будущее. А может и не стала, кто знает. А тогда - не доглядели, не уберегли. Как-то на досуге, употребив что-то бодрящее, Стивен Тайлер оседлал своего двухколёсного мустанга и отправился куда глаза глядят. Затем произошло всем известное столкновение с фонарным столбом - кто-то кому-то не уступил дорогу. Итоги того столкновения прискорбны - мустангу полный кабздец, незадачливый байкер на целый год угодил на больничную койку, а оставшиеся "аэросмитовцы" весь этот срок оказались в вынужденном простое. Прошу понять этот мой сарказм, но иначе как безалаберным ребячеством всё это не назовёшь. Жаль, что вовремя отшлёпать утлую задницу и надрать уши заигравшейся рок-звезде не нашлось смельчаков.
"Lightning Strikes" была доведена до ума и выпущена отдельным синглом. А Брэд Уитфорд, махнув на всё рукой, отправился своей дорогой и уже вскоре организовал совместный с вокалистом Дереком Сент-Холмсом проект под лаконичным названием Whitford / St. Holmes. Больших успехов эти парни ожидаемо не достигли - единственный одноимённый LP (август 1981 г.), непродолжительный тур и расторжение договорных обязательств ещё до окончания года, ввиду бесперспективности дальнейшего сотрудничества.
И только весной 1982 года Aerosmith оставшимся квартетом возобновили работу над новой пластинкой. Просветлел взгляд у С. Тайлера, а к Джимми Креспо пришло осознание того, что он теперь единственный в составе гитарист и рядом нет спасителя в лице Ричи Супы. И всё же решено было сохранить привычное звучание Aerosmith, что очень походило на авантюру. Вероятно Джек Дуглас это понимал, однако перед ним стояла непростая задача "освоить" субсидированные деньги от Columbia Rec. на определённых заказчиком условиях. Вскоре стало очевидным, что несмотря на все старания Джимми Креспо явно "не вытягивал". Чтобы как-то разнообразить его по большей части бледные, порой прямолинейные гитарные темы, Д. Дуглас добавлял в рабочие записи кое-какие "приправы". Струнные инструменты и ещё одну гитарную партию в замысловатую психоделически-блюзовую "Joanie's Butterfly". Саксофон неплохо вписался в яростную титульную "Rock In A Hard Place (Сheshire Cat)" со странного содержания текстом, а клавишник Пол Харрис несомненно добавил сумбура в и без того самый неоднозначный номер всей программы "Push Comes To Shove".
Начало, впрочем, у альбома более, чем резвое и многообещающее - сразу два отменных боевых трека вселяли здоровый оптимизм. И пусть в "Jailbait" нет броских гитарных партий (от Дж. Креспо их в принципе ожидать не приходилось), этот недочёт компенсируется напором и драйвом. Ну а "Lightning Strikes" - это просто лучший номер с хорошей гитарной музыкой, во многом благодаря Брэду Уитфорду.
Кстати, уже по ходу работы над этим LP в Aerosmith на вакансию второго гитариста подтянулся малоизвестный Рик Дюфей (Rick Dufаy), успевший, впрочем, ещё до прихода в группу записать сольник "Tenderloving Abuce" с продюсером (внимание!) Джеком Дугласом. Новичок являлся креатурой действующего продюсера Aerosmith и такие фокусы как правило не приветствовались старожилами рок-коллективов, которые привыкли сами проводить кастинги. Но пока новый гитарист осваивался в новой для себя обстановке, работа над инструментальной частью программы альбома была завершена. Так что Р. Дюфей, номинально занесённый в почётный перечень персоналий, задействованных в создании пластинки, так и не сыграл для её программы ни одной ноты.
Злые языки поговаривали, что Рика Дюфея привлекли в Aerosmith вовсе не за его профессиональные достоинства. Теперь два новых гитариста с модельной внешностью на концертной сцене смотрелись куда выигрышнее, чем предыдущий неказистый, пусть даже на пару порядков более сильный тандем Перри - Уитфорд. Если такова была конечная цель у продюсера и менеджмента группы, то она была успешно выполнена.
Вместе с Креспо новичок продержится в составе группы до 1984 года и всё же оставит о себе добрую память. Существует версия, что именно Р. Дюфей убедит С. Тайлера примириться с Джо Перри и Брэдом Уитфордом, чтобы вернуть их в команду, принеся тем самым в жертву и себя и Дж. Креспо. За что Стивен Тайлер уже значительно позднее во всеуслышание выразит свою признательность этому парню (это случится во время выступления С. Тайлера на церемонии в Зале славы рок-н-ролла в 2001 году). После ухода Рика из группы его отношения с музыкантами Aerosmith останутся дружескими, а в 2012 году Р. Дюфей примет участие в записи одной из песен ("Shakey Ground") для альбома "Music From Another Dimension" (в трек-листе №16 как бонус-трек).
Единственная в программе кавер-версия "Cry Me A River" отождествляет собой всю глубину настроения этого альбома. С тридцатилетней историей джазовый блюз Артура Хэмилтона (не путать с басистом Aerosmith) способствовал Тайлеру в полной мере выразить то своё душевное состояние, которое, надо думать, нередко переполнялось ностальгией и неуёмной тоской. И вместе с тем нельзя не отметить весьма убедительные параллельные гитарные партии Джимми Креспо (а их по меньшей мере три) в этой скорбной композиции, что наводит на мысль - быть может подобная блюзовая тематика и есть его, Джимми Креспо, удел.
Но что бы там ни было, вторая часть программы оставляет двойственные чувства. Стилистически достаточно непростые номера со смешением жанров ("Joanie's Butterfly"), новаторскими приёмами с использованием современных студийных возможностей (психоделическая фантазия С. Тайлера "Prelude To Joanie"), жёсткое воспроизведение из разряда rough-hard-rock ("Jig Is Up") - быть может само по себе всё это и интересно, но невообразимо далеко от исконной "смитовской" музыки, о которой изначально заявляли музыканты и их продюсер. И главным образом в композиционном плане, по сути мы слышим другую группу. Ну а финальная "Push Comes To Shove" - это и вовсе безжалостный удар ниже пояса, полное разочарование, похороны несбывшихся надежд. Что хотел этим выразить С. Тайлер, что намеревался донести до слушателя, наверное известно лишь ему одному.
С течением времени отношение к этому альбому менялось. И чем дальше в истории группы оставалась эта работа, тем позитивнее и мягче тональность высказываний самых разных людей. Журналисты и музыковеды, к примеру, перешли на более лояльные и аккуратные выражения, нежели те, что они позволяли себе тогда, "по горячим следам". Сами музыканты группы, впрочем, не стеснялись излагать свои чувства и эмоции. "Я не хочу сказать, что "Rock In A Hard Place" - это отстой", - делился как-то сокровенным барабанщик Джой Крамер, - "Я так, поверьте, не думаю. Там есть кое-что достойное. Но это не та музыка, что считается музыкой Aerosmith, потому что лишь я, Стивен и Том из Aerosmith c гитаристом... В общем, это Джимми Креспо играет на гитаре". И этим, в общем-то, всё и сказано.
В 1989 году альбом получил сертификат и статус "золотого". Однако в год своего выхода в 1982-м "Rock In A Hard Place" согласно рейтингу "Billboard 200" достиг пиковой отметки лишь на уровне 32-го места и выше никогда не поднимался. Для Aerosmith это было равносильно провалу. Сингл "Lightning Strikes" в чарте Mainstream Rock Tracks занимал 21 наивысшее место.
Если кто-то вдруг надумал начать плотно знакомиться с творческим наследием Aerosmith их раннего периода (1970 - 1982 г.г.), то данный альбом - самый неподходящий для этого вариант. Пластинки с музыкой Aerosmith более далёкой от истинной "аэросмитовской" музыки в истории этой группы не было, нет и вряд ли будет.
Продолжение следует. В части III будет рассмотрен альбом Aerosmith "Done With Mirrors" (1985 г.). |
|
Play the fool and you play the punk
Wake up babe, I'm a-don't know Jailbait
I believe in someone talkin'
Can't let go you don't get hold no Jailbait
What it is, but you believe it
What you got, got up the sleeve and Jailbait
Oh, J-j-j-Jailbait
Oh, J-j-j-Jailbait
Oh, J-j-j-j-Jailbait
Take it, leave it, roll the dice
You're hard as hell, I'm cold as ice no Jailbait
Tell your daddy how you do me
Put the woodcheck, do it to me Jailbait
What you see in daddy's eyes
Check the boys, no surprise no Jailbait
Oh, J-j-j-Jailbait
Oh, J-j-j-j-j-j-Jailbait
Oh, J-j-j-Jailbait
Oh, J-j-j-Jailbait
Oh, J-j-j-j-j-Jailbait
Do me, do you, tell me what you see in me too
Do me, do you
I ain't complainin' the Bitch's Brew
There's a lover who never knew she's Jailbait
Steep the chase, call the sweat
You steep the feet, oh gracer bed, oh Jailbait
Oh, J-j-j-j-j-Jailbait
Oh, J-j-j-j-j-Jailbait
Oh, J-j-j-j-j-j-Jailbait
J-j-j-j-j-j-j
Oh, J-j-j-j-Jailbait....
Lightning Strikes
Boys, it looks, are ready to rumble
The word on the street some heads are gonna tumble
Blades gonna flash when street gangs clash
In the avenue tonight
When the Lightning Strikes
Zip gun Johnny's finger is itchin'
The lid's gonna blow up in hell's kitchen
It's an eye for an eye
And a tooth for a tooth
It's so ruthless when they fight
When the Lightning Strikes
And it's free for all in the parking lot
And who'll rule the Street
And the night explodes
When the cops bring down the heat
And the chains they crash like thunder
While the weak ones all retreat
Gotta draw first blood
Or they'll read your funeral rights
When the Lightning Strikes
It's dog eat dog when you meet your rival
And the combat zone is your means of survival
Gonna get last licks on a suicide blitz
With a broken dagger knife
When the Lightning Strikes
And it's free for all in the parking lot
And who'll rule the streets
And the night explodes
When the cops bring down the heat
And the chains they crash like thunder
While the weak ones all retreat
Gotta draw first blood
Or they'll read your funeral rights
Oh, oh...
When the Lightning Strikes
When the Lightning Strikes
When the Lightning Strikes
Lightning and thunder
When the Lightning Strikes...
Bitch's Brew
I tell ya kinky
You foxy little flirt
I caught you in the briar path
Liftin' up your skirt
Well let me tell ya
What you been doin' in the Firepatch
What you been doin' with your little skirt
Got in closer with a big feet ranch Makin magic ???
You've been foolin' with the Bitch's Brew
You know the things I told you not to do
You fell into the briar patch
Ain't nothing gonna save your ass
Remember the things you said
The saving and the screams for bread
And now you just walked away
So take it away, all the way
You're fooling with the Bitch's Brew
That ain't the thing you ought to fool with
Now you keep your fingers out of there, honey
You know that ain't no there
The way that you really feel
Down the parts on the way you deal
Where the witch is sight
And the things that you fight
(Oh God)
You've been messin' with the Bitch's Brew
Now don't you know who you're talking to
Say you're talking to the Bitch's who
Tell me you really never cared
The Voodoo man eyes of fire
The Hoodoo man most desire
The Bitches are out n' smooth
Tell from the light of the moon
(Yodle-lay-lay-lay, yeah, yeah, yeah, come on)
I've been thinkin'
Had my hands through the sense of time
Yeah, and I've been drinkin'
Just to make this here song rhyme
You're foolin' with the Bitch's Brew
Now don't you, don't you, don't you, don't you...
Don't go foolin' with the Bitch's Brew...
Bolivian Ragamuffin
Pack up your troubles in your old gym bag
You gotta dance to the tune of Bolivian Ragamuffin
I'll take short brakes
Love her 'til the ice breaks
Stand on the seashore lookin' at the city
See the street light look like a lady on the titty
In the wax museum everybody gets to see themselves
As others can see them but nobody wants to be the baby
Tough break - cabbage head
Tryin' to get a salad made
Hold my pickle, hold the lettuce
Session waters don't upset us
Kid's span face looks so even like a needle
Never makes third base like a toilet bowl cleaner
Like an squawk-eight fool with the dooner over double
If I have to do rock a roller up a jello
Station coverslag, smokin' bowl no feelin' high
Burn and people, try and let us
Hush I'm for him, what I'm saying
See me kiss - can you prepance
Waitin' for - Gotta have a dance
Say me now - Say all I need is a chance
I ain't gonna do it...
Cry Me A River
Now you say you're lonely
You cry the whole night through
Well you can Cry Me A River, Cry Me A River
I'll cry a river over you
Now you say you're sorry
For being so untrue
Well you can Cry Me A River, Cry Me A River
I'll cry a river over you
Now you say you're sorry
For being so untrue
Well you can Cry Me A River, Cry Me A River
I'll cry a river over you
You drove me, baby, drove me out of my pain
Why, you never shed a tear
Remember all, remember all that she said
Told me love was to be in, you was, you was...
Now you say you love me
Well, just to prove you do
Come on and Cry Me A River, Cry Me A River
I'll cry a river over you
I'll cry a river over you
I'll cry a river over (yah yah, yeah, yah yah, yeah...)
Prelude to Joanie
At first we three thought
It was the biblical cord of life
The noticing 'twas connected to his head
How strange, not to believed
I reached out to feel and the pony's eyes opened
The cord got hard, the head looked around
And you know who pushed and gushed
The waters of life
First two hooved feet, then the shine of his fur
But at first to my eyes only
Feather - feathers - wings
The butterflies flew up in such colors
Exploding all around us
The rest I did not see - till there he stood - All eyes in wonder
Who me
Who you
Look
Joanie's Butterfly
And what a stormy night
I met the pony
It was so dark that i could hardly see
It smelled so sweet you know who and Joanie
So many butterflies one could not see
We all could feel desire
Took off in flight
It was hotter than fire
Than came the light
Oh, oooh
Oh, Ah, Now smell the heat
The dancing pony unwrapped his wings
To dry off Joanie
The pony he grew in size
In thunder and rain
And finally realized
What he was and what he does
And what he couldn't say
And left to kiss the cheek of Mother Nature
Nobody here can deny such things
He's created as you look'm honey
No butterfly should be denied his wings
He was a kick ass rocking horse
He like a hell bent tied to the Gavin Pole
It was a one-time fantasy
I got to grab hold and fly into the Holy Land
Bare back, riding like a butterpan
Nightmares, and he can hold the candle to my dreams
Oh we rode tonight
I talked to believe in
What I saw all right
It was everything
We flew into burning skies
The thunder and rain
And finally realize
What he is and what he does
And what he couldn't stay
Oh, no, no...
Took off in flight
Oh, no, no...
Flashback, something’s coming over me, no sweat one time fanatsy.
Bare bones all in the wind it seems, hell, who's the chick,
That rides into my dreams?
No live to breathe
No stable lights
No try to please
Nobody's eyes
We'll never see lust again
And tell me the pain
Bury it all again
We have a good time
Somebody shot him down
Now tell me, tell me, tell me, tell me never
Wakin' me 'cause you're cold somtimes
Being seduced will be your own pleasures
What be his muse may be what he must find
He was a kick ass rocking horse
He was a one horned, unicornucopia
Two, two in Utopia
Three star, verge into infinity
Four...(four)
Four...(four)
Na na na na na
Oooh, oooh...
Rock In A Hard Place (A Cheshire Cat)
It was a take it or a leave it
On a Saturday night
I wish I could love you 'til the cats come home
And make it right
If it's a make believe I say
I ain't tell you then
'Cause if it's a dream my memories wake me up
and start again
Oh, close your eyes and what do you see
Oooh, look what in hell they did with your only belief
(Chorus)
She was a real top manner
Lots of nothing other
Hard Core biloozy
Late night rubber
A second hand clothes
Smiling like a Cheshire Cat
Well it was either now or walkin down the urchin' moon
Only a certain situation you could see I'm who
Putting the ring around the rose n' pull the daisy chain
Well, we are here, can tell me you ain't with that bachelor thing
Oh, close your eyes and what do you see
Oh, nothing but hammer to you with your only decease in me
(Chorus)
If you wanna won with me
You're not to have be here tonight
Want you to hold it down
And let me lose a rock me right
Want you to get it on I'm your main man
Brother you never learned
Come on and rock again
Oh, close your eyes and what do you see
Rumbelin' happy to do with your only believes in me
(Repeat Chorus)
Jig Is Up
Yeah, hey hey, hey hey...
Dancing queen, sold like black vaseline
She was a long tall Sally joystick
Know what I seen
She was all right
Drashing spurs
Pong man, puss n' boots
She was a long-long live, long live who
Sweet pretty lady
(Lick 'em, love 'em)
Booze and a-fruities
(Push 'em, shove 'em)
All kinda crazy
(Love for my cousin)
Hey lime juicy
De, de, de, de.....
New York chicks
Old jock wild in the city
Got a moon lady
Drive me crazy
Do what you do, do
She was all tight
I mean all right (heh heh)
Sweet painted lady
(Lick 'em, love 'em)
Loose and a fruities
(Push 'em, shove 'em)
All kinda crazy
(Love for my cousin)
Hey lime juicy
De, de, de...sure...
Sweet painted lady
(Lick lick love 'em)
Loose and a fruities
(Push push shove 'em)
All kinda crazy
(Love for my cousin)
Hey lime juicy
De, de, de...sure...
Push Comes to Shove
(Chorus)
Can you be in love
When you live alone
Push Comes To Shove
When you're bitchin' on
Now look at every
Know I'm torn on you without a doubt
Said the music does the talkin'
But all you got is talk about
The girls are left behind
When forty women all spend time
With me and the boys
And the toys, yeah
Rose said she was fine for two
With blonde hair, by crack it
Miles of blue
Sooge, she was on my side
'Cause she and Nancy
Ah they took me for a ride
The girls are left behind
When forty women all spend time
With me and the boys
And they do, yeah the toys
Talk about it
Walk about it
Talk about it
Talkabubi
Talk about it
Talk about it...
Dedumdudidudi
(Chorus)
She looked, well, about 35 to me
When mine was still comin' on to you
But I was covered back, back then
'Cause me and the boys
Knew hot courior
The girls are left behind
When forty women all spend time
With me and the boys
And the toys in the attic
Her sister, she was lank a fin
Never tought I'd given in
Her candle of youth was burnin' low
But me and the boys
Knew something had to go
The girls are left behind
When forty women all spend time
With me and the boys
Dededudidudu...
Talk about it
Walk about it
Talk about it
Talkabubi
Talk about it
Talk about it...
Dedumdudidudi
(Chorus x2)
Huh!
(Repeat Chorus)