|
Четвертый альбом замечательной английской группы показал еще большее влияние клавишника Керри Миннира, чем даже на предыдущей работе под названием «Three Friends». Хорошо справился со своими обязанностями новый ударник Джон Уэзерс, который наконец оказался таким человеком, которого в дальнейшем менять уже было не нужно. Кстати, именно после этого альбома, названного «Осьминог», потому что на него поместили восемь композиций, на коллектив наконец обратили внимание критики, которые до этого то ли не замечали этих ребят, то ли делали вид, что ничего интересного те не играют.
1) «The Advent of Panurge». Первая композиция начинается без какого-либо вступления сразу же с вокала. Братья Шульманы поют по очереди, и голос каждого сопровождает отдельная гитара. Впечатляюще звучит гитарно-фортепьянный тандем. Тема явно имеет блюзовое влияние, а в лирике нам пересказывают эпизод из книги Рабле «Гаргантюа и Пантагрюэль» – встречу Пантагрюэля с Панургом. Как же «Доброму великану» еще раз не вспомнить о другом великане? (В первый раз это было на композиции «Pantagruel’s Nativity» со второго альбома группы, «Acquiring the Taste».)
2) «Raconteur, Troubadour». Действительно напоминает нечто из репертуара трубадуров, которые зазывают всех послушать их музыку, потанцевать и заплатить кто сколько может. Струнные инструменты и перкуссии звучат почти по-средневековому. Словами это не опишешь – надо обязательно слушать.
3) «A Cry for Everyone». Неожиданно энергичная хард-роковая вещь, в начале, с гитарным риффом, звучащая довольно просто, однако потом показывающая довольно сложную инструментовку с запоминающимся органом. Текст представляет собой монолог человека, который прожил уже множество жизней (речь идет о переселении душ, если это, конечно, не метафора) и повсюду видел слезы и страхи.
4) «Knots». В начале мы слышим впечатляющее многоголосие без музыкального сопровождения – проще говоря, а капелла. Потом вокальная часть сменяется прикольными клавишными и ксилофоном, которые также плетут совершенно невероятные узоры. Текст также полностью соответствует названию композиции: нашему вниманию представляются лингвистические хитросплетения типа «It hurts him to think that she is hurting her by him being hurt to think that she thinks he is hurt by making her feel guilty at hurting him by her thinking she wants him to want her». Попробуйте это просто прочитать, не сбившись. Перевести адекватно уже гораздо сложнее.
5) «The Boys in the Band». Данная композиция начинается со звука монеты, брошенной на стол – может быть, для того, чтобы погадать на орел-решку. После этого идет весьма быстрый и энергичный инструментал, показывающий, что нашим ребятам можно даже не петь, а класс они все равно покажут. Сложную мелодию прекрасно акцентирует скрипка. Темп внезапно замедляется, и мы слышим мягкие клавишные, а затем мы возвращаемся к началу.
6) «Dog’s Life». Акустическая гитара и струнные создают весьма красивую картину. Лирику решили посвятить другу человека, собаке, каковой образ намекает, по всей видимости, на сопровождающий группу в турне персонал. Весьма юмористическая вещь получилась.
7) «Think of Me with Kindness». Прекрасная фортепьянная композиция, по звучанию которой сразу понятно, что она о любви, даже если совершенно не знаешь языка. Вокалирование очень простое, но запоминающееся – лирический герой просит девушку, которая была ему когда-то очень дорога, думать о нем только хорошо, хотя их расставание и было «в слезах и тишине». Музыка звучит то очень нежно, то достаточно хардово, однако оставаясь при этом очень лиричной.
8) «River». Неплохое завершение альбома в виде самой длинной темы (почти 6 минут). То более хардово (с двумя лидирующими гитарами), то как-то даже атмосферно (с органом и ветром, слышным то из одного динамика, то из другого). Какие музыканты не обращались к образу реки в качестве метафоры нашей жизни? Вот только обрывается музыка как-то уж очень внезапно, словно чья-то жизнь.
Альбом просто великолепен и показывает, насколько успешным бывает иногда математический подход к написанию музыки. Недостаток у него лишь один – продолжительность менее 34 минут, что для прогрессивного рока как-то совсем нетипично. Однако эти ребята и за три-четыре минуты умудряются выделывать такое, что просто диву даешься! |
|
How can I speak when I’m dry and my throat is burning.
So bring me aid and I’ll answer your doubts.
Friend in need I’d like your help
Please take me home I’ll stay with you.
Then said he fair Pantagruel
My name is Panurge and I have come from Hell.
Look at my friend
Look all around you
Look at my friend
Take all round you.
Hey, Friend
(Improvised foreign words in middle section)
So brotherhood was made as their bond
Carried him home and provide for his needs and his shelter;
this day was done as no other the like.
Faithfully their vow was made and from that day they were as one.
Then said he fair Pantagruel
My name is Panurge and I have come from Hell.
2. Raconteur, Troubadour
Gather round the village square
Come good people both wretched and fair.
See the troubadour play on the drum
Hear my songs on the lute that I strum.
R: I will make you laugh,
Revel, Merry-dance.
Throw your pennies, then you’ll hear
more of the story-telling half.
There’s no other chance,
Always move on
Raconteur, troubadour.
Take the face that you see for the man,
Clown and minstrel, I am what I am.
All my family, not of my kin.
Home, wherever, the place that I’m in.
Humors give me wage,
Favors for my art.
Rising, falling
Everyone struggle on.
All the world’s a stage
All can play their part.
I have chosen
Raconteur, troubadour.
Dusk is drawing my story is spun,
Dawn is falling my day’s work is done.
Morning, rested I set on my way.
Find new faces to offer my play.
R:
3. A Cry for Everyone
Run, why should I run away
When at the end the only truth certain -
One day everyone dies -
If only to justify life.
Live, I’ve lived a thousand lives;
And anyone is the right, the just life.
If I could cry, I’d cry for everyone.
Doubts, no doubt, is all I know.
There is no fate, there’s no luck,
what does that show.
Showing is proof, but proving is nothing
but fear.
If I could cry, I’d cry then for everyone.
Hope, I’ve hoped two thousand years,
But no one hears, so I’ve cried, crying vain tears.
Always too late, too late to cry, cry for everyone.
4. Knots
All in all each man in all men
All men in each man.
He can see she can’t, she can see
she can see whatever, whatever.
You may know what I don’t know,
but not that
I don’t know it and I can’t tell you
so you will.
To tell me all man in all men
All men in each man.
He can see she can’t, she can see
she can see whatever, whatever.
You may know what I don’t know,
but not that
I don’t know it and I can’t tell you
so you will have to tell me all.
It hurts him to think that she is
hurting her by him being hurt to think
that she thinks he is hurt by making her
feel guilty at hurting him by her thinking
she wants him to want her.
He wants her to want him to get him to want him to get
him to want her she pretends.
He tries to make her afraid by not
being afraid. (permutations)
You may know what I don’t know, but not
that I don’t know it and I can’t
tell you so you will have to tell
me all.
I get what I deserve. I deserve what I
get. I have it so I deserve it. I deserve
it for I have it. I get what I deserve.
What I deserve - what I deserve what
I get.
I have it so I deserve.
He tries to make her afraid by not
being afraid.
5. The Boys in the Band
(Instrumental)
6. Dog’s Life
A: {Shuffling down the street with his sideways feet,
Stopping now and then and he’ll stop again,
No doubt in his mind where he’s going.
He doesn’t care for his hair or his teeth
And if the truth were known he’s a bit of a thief,
Innocently lies, and it’s showing.}
Who’d imagine he’s man’s best friend.
Knowing he’s your friend in the end.
Won’t be around when you shout or swear
Not very sorry, he doesn’t care;
God knows why we call him old faithful.
Pat him on the head, give the dog a bone;
Use a friendly tone, he won’t leave you alone.
No one understands like old faithful.
Early rise. Is it wise?
Wonders happen now and then.
Eats his fill, time to kill,
Then goes back to sleep again.
Trusty slave, bold and brave,
And he roars like a lion
But in fact, it’s an act,
And the truth is that he isn’t
No one understands it’s a dog’s life.
Chases dreams, so it seems
He shines in his master’s light.
Looking good, so he should
For the choice is very narrow
No one understands it’s a dog’s life.
A:
7. Think of Me with Kindness
Why am I using words, no more to say without you
Close the door, put out the lights and go.
Late in the night, in the night your shadow falls between us.
Nevermore, never know.
There, memories are sorrow,
When there’s no tomorrow.
Sleep while the sweet sorrow wakes my daydream;
Sleep while you think of me with kindness,
please remember former days.
Sweet the song that once we sang,
the silent parting ways.
And you know, and you know,
And you know, long ago when first we made our promise -
Empty words, I wonder did you know -
The laugh that love could not forgive,
Is gone and tells no call to live,
And we who look in beauty’s love;
Must now, through all, look back on before -
The tears that I first cried, no more;
Your love has come and gone, no more.
And we who look in beauty’s love
Must now through all think back on before.
Sleep while the sweet sorrow wakes my daydream
Sleep while you think of me with kindness,
please remember former days.
And you know, and you know.
And you know, when we two parted in tears and silence
past the days, the parting ways.
Fare thee well,
fare thee well,
you that was once dear to me.
Think of me with kindness
Think of me.
8. River
Touching the last of what is past
Moving silent water fell the first that comes.
Slow and winding, flowing free
Peaceful music in its sound of distant drums.
Trust the shallow virgin stream
Danger wild, beware the deeper it becomes.
Moving highway, twisting byway
Can’t turn back.
Singing in the summer rain
Rain that’s caught in its flow.
Spreading, shining, silver lining
Gold on black.
Echoes moods of the moon and sun
Sun that shines from below.
Makes a soft and easy way
Left to choose its path will always be a friend.
Touch the last of what has past.
Never idle river drifting to the end.